De iF awards van het International Forum Design (iF) behoren tot de belangrijkste prijzen in hun soort in de wereld. Dit jaar presenteerde het onafhankelijke instituut voor het eerst een systeem dat de beste bedrijven ter wereld op het gebied van design rangschikt. Hansgrohe AG (www.hansgrohe.com) behoort hierin, samen met o.a. Apple, Adidas, Sony, BMW, Loewe en Daimler, tot de top van design-toonaangevende internationale organisaties.
Op plaats 21 in de iF-ranglijst, van de in totaal 1.604 geregistreerde bedrijven, staat met 520 punten de douche- en kranenspecialist uit het Zwarte Woud. Hansgrohe staat hiermee ook bovenaan de top van de sanitairindustrie – op plaats 31 volgt Hoesch met 360 punten en op een gedeelde 69e plek Dornbracht en Ceramica Catalano met 180 punten. Andere sanitair merken hebben geen plaats in de top 100 van de iF-ranglijst kunnen bemachtigen. De rangschikking is gebaseerd op de resulaten van alle iF-competities sinds 2006.
Van designpionier tot trendsetter
Hansgrohe is met haar stijlvolle en trendsettende design in de sanitairindustrie de meest succesvolle douche- en kranenspecialist. Eerder dan alle anderen hebben wij behalve functionele kwaliteit, design op de kaart gezet. In samenwerking met topontwerpers als Philippe Starck, Antonio Citterio, Jean-Marie Massaud, Patricia Urquiola en Phoenix Design hebben wij diverse collecties geïntroduceerd”, aldus Philippe Grohe, brandmanager Axor. Laatstgenoemd designbureau werkt al 20 jaar met Hansgrohe samen en ontwierp succesvolle doucheprogramma´s als Raindance en de kranenserie hansgrohe Talis S. Zelf siert Phoenix Design (Stuttgart/Tokio) de 9e plek in de categorie “Creatief” van de iF-ranglijst, een lijst van in totaal 1.358 ontwerpbureaus.
Hansgrohe – Het origineel uit het Zwarte Woud
Sanitairfabrikant Hansgrohe (www.hansgrohe.com) uit Schiltach/Zwarte Woud heeft in haar meer dan 100-jarig bestaan de rol van innovatief leider op het gebied van technologie en design in de sanitairbranche verworven.
Met haar douches, kranen en douchesystemen zorgt Hansgrohe voor originele producten die de badkamer functioneler, comfortabeler en mooier maken. In 2007 bereikte de onderneming met haar merken Hansgrohe, Axor, Pharo en Pontos een omzet van rond de
€661 miljoen (2006: € 569 miljoen), een stijging van 16% in vergelijking met het voorgaande jaar. Hierdoor was het mogelijk nieuwe arbeidsplaatsen te creëren, waardoor de Hansgrohe Groep nu wereldwijd meer dan 3.200 medewerkers in dienst heeft (waarvan tweederde in Duitsland). De onderneming, die intensief werkt aan de strijd tegen plagiaat en kopiën, produceert vanuit vijf fabrieken (een zesde is in aanbouw) in Duitsland, in Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en China.